Brief aan Ministerie van Volksgezondheid

Net voor het zomerreces heeft onze tweede kamer een nieuwe btw-wet goedgekeurd.
Per 1 januari 2013 vervalt de btw vrijstelling en moet er 21% btw worden berekend door pedagogen, osteopaten, acupuncturisten en chiropractoren.

Met name acupunctuur is voor veel artrosepatiënten een effectieve behandeling voor pijnbestrijding waardoor de ziekte draaglijk blijft.

Aan de ene kant is de acupuncturist gedwongen de btw (gedeeltelijk) in de prijs door te berekenen, wat dus een prijsverhoging van 21% betekent, anderzijds zullen verzekeraars hun vergoedingen binnen de aanvullende verzekering niet gaan verhogen waardoor artrosepatiënten de dupe zullen worden doordat zij nog minder behandelingen vergoed zullen krijgen.

Stichting Artrose Zorg komt op voor de artrosepatiënt en vraagt de politiek om opheldering over deze rare beslissing en vraagt het ministerie van Volksgezondheid, het ministerie van Financiën en de tweedekamer om in actie te komen tegen deze extra verzwaring voor de artrosepatiënten.

Lees hieronder de brief of bekijk het volledige dossier-btw met de reacties van de politiek.
 

Geachte «Geslacht» «Naam»,

Stichting Artrosezorg behartigt de belangen van artrosepatiënten in Nederland en bewaakt als onderdeel hiervan de toegang tot zorg voor deze 720.000 Nederlanders, waarvan 100.000 ernstig lijden onder de aandoening. Artrosepatiënten zijn vaak naast de reguliere (pijnstillende) medicatie aangewezen op behandelingen zoals acupunctuur, teneinde de ziekte draaglijk te houden en deel te kunnen nemen in het maatschappelijk verkeer.

In het 'lente-akkoord' is het voornemen opgenomen om per 1 januari 2013 een aantal behandelingen met BTW te gaan belasten. Dit voornemen is overgenomen in 'Wet uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 - artikel IX' (kstk 33287a). Indien tot invoering daadwerkelijk wordt besloten betekent dit een ernstige inbreuk op de zorgverlening aan artrosepatiënten. Bovendien is het voornemen discriminerend en praktisch niet uitvoerbaar. De heffing leidt bovendien netto wel tot lastenverzwaring, maar niet tot lagere kosten voor de overheid. Hieronder werken we enkele van de argumenten tegen het belasten van gezondheidskundige zorg voor de mens met BTW voor u uit. Tot een nadere onderbouwing en toelichting zijn we vanzelfsprekend bereid.

Goede redenen om geen BTW op het toedienen van acupunctuur te heffen zijn onder meer:

a. Praktisch niet uitvoerbaar: De regeling plaatst de belastinginspecteur op de stoel voor het beoordelen wat medisch handelen betreft en wat daarbuiten zou vallen. Daarmee is de regeling de facto niet uitvoerbaar. De belastingdienst is niet geëquipeerd tot het beoordelen van de oordelen van de behandelende artsen in deze. Invoering leidt tot verzwaring van de taken van de belastinginspectie met navenante meerkosten (zonder dat daar feitelijk meeropbrengsten tegenover staan.)

b. Verhoging administratieve lasten: De extra BTW-administratie die de introductie tot gevolg heeft leidt tot extra lasten bij de zorgverleners. Dit is in strijd met het uitgangspunt tot verlichting van administratieve lasten in de zorg te komen. Behoudens de BTW zullen ook deze extra kosten ten laste van de patiënten komen.

c. Geen besparing: In het Lente-akkoord wordt gesproken van 65 miljoen euro extra BTW opbrengsten. Deze berekening klopt niet. Enerzijds verdampt deze voorziene opbrengst in de verschuiving naar substitutiebehandelingen en BTW verrekeningen. Anderzijds worden voorziene opbrengsten meer dan teniet gedaan door verhoging van de kosten in de zorg.

d. Toegankelijkheid van de zorg: Het belasten van de zorg met BTW maakt deze zorg voor honderd-duizenden artrosepatiënten onbereikbaar. Klassenzorg neemt toe als direct gevolg van de BTW heffing.

e. Kosten in de zorg nemen toe: Patiënten zullen bij gebrek aan toegang tot de effectieve zorg deze substitueren voor, met name medicatie, vergoed vanuit de basiszorg. De betreffende medicatie, waaronder voor de artrosepatiënten NSAIDS en Opiaten, zijn berucht voor hun bijwerkingen met navenante additionele zorgbehoeften. De kosten in de basiszorg zullen hierdoor substantieel toenemen. De arbeidsuitval en kosten arbeidsuitval zullen hierdoor eveneens toenemen.

f. Kosten ten gevolge van ziekteverzuim nemen toe: Artrose raakt steeds meer mensen op jongere leeftijd, wanneer zij nog actief zijn in de arbeidsmarkt. De symptomen bij artrose - pijn, stijfheid van de gewrichten - zijn oorzaken van uitval uit de arbeidsparticipatie. Juist de door de maatregel getroffen behandelingen behandelen deze symptomen, voorkomen uitval arbeidsparticipatie en ondersteunen het deelnemen in de sociale omgeving van deze patiënten. Doorvoeren van de heffing leidt derhalve tot toename van de kosten op andere onderdelen, waaronder maatschappelijke ondersteuning, alsmede ziektekosten, reïntegratie en werkeloosheidscompensaties.

g. Juridisch niet haalbaar, doorslag: De BTW heffing staat op gespannen voet met het Europees recht. Op basis van het gelijkheidsbeginsel zou invoering ertoe leiden dat ca. 50% van de totale zorg onder de BTW heffing zal vallen. Hiermee is in de uitwerking van de plannen volledig geen rekening gehouden. Het zou leiden tot vergaande administratieve consequenties, zo niet chaos, bij de zorginstellingen.

h. Kwaliteitsvermindering zorgverlening: De introductie van BTW draagt bij aan de afbreuk van de zorgstructuur. De introductie raakt met name de BIG beroepsbeoefenaren die de behandelingen toedienen met een zekerheid van kwaliteit en controle (onder meer klacht- en tuchtrecht). Het verschuiven van gezondheidskundige verzorging van de mens van gekwalificeerde beroepsbeoefenaren naar ongekwalificeerde "beroepsbeoefenaren" is onverenigbaar met de beleidsuitgangspunten en schadelijk voor de volksgezondheid.

i. Ernstige inbreuk op het welzijn van artrosepatiënten: De regeling treft die patiënten die voor hun zorg afhankelijk zijn van acupunctuur en chiropractie. Deze patiënten gebruiken onder meer acupunctuur naast medicatie. Door de BIG-geregistreerde zorgverleners onder de BTW te brengen wordt inbreuk gemaakt op de broodnodige aansluiting tussen behandelingen. Patiënten zullen (wegens de kostenverhoging) of afzien van deze behandelingen of overstappen naar niet gereguleerde behandelaars waar de koppeling met de reguliere zorg niet aanwezig is. Beide ontwikkelingen zijn ongewenst.

Voor een optimale benutting van de kostenbesparingen en kwaliteitstoename die de nog niet gereguleerde behandelingen in de zorg kunnen opleveren pleiten wij ervoor dat specifieke behandelingen in de reguliere zorg en vergoedingensystemen worden opgenomen. Als voorbeeld noemen wij hiervoor chiropractie en acupunctuur. Van beide behandelingen is objectief vastgesteld dat deze als bewezen effectief beschouwd dienen te worden. (Ondermeer door de Wereld Gezondheids Organisatie en Internationaal gerenommeerde onderzoeksinstituten zoals Cochrane).

Voor acupunctuur is in internationaal onderzoek alsmede bij onderzoek in Nederland vastgesteld dat deze een substantiële besparing in de eerste lijn zorg betekent. Met jaarlijks meer dan 85.000.000 consulten in de eerste lijnzorg, leidt een dergelijke kostenbesparing tot een veel belangrijker ontlasting van het zorgbudget dan heffing van BTW, die immers tot verzwaring van de lasten leidt. Het opnemen van behandelwijzen als chiropractie en acupunctuur wachten op een politiek besluit inzake. Dit is immers geen taak van de medische vakgroepen, doch van de politiek. Opnemen van chiropractie en acupunctuur in de BIG, met navenante registratie en de integratie in opleidingen en nascholingen alsmede registratie is een belangrijke stap in deze. Een dergelijk politiek besluit zal publiek breed worden gedragen, de patiënt daadwerkelijk meer centraal stellen, de kwaliteit van de zorg bevorderen en op de kosten van de zorg besparen.

Derhalve verzoeken wij u, om

1. Over te gaan tot het op korte termijn opnemen van chiropractie en acupunctuur in de BIG.

2. Niet over te gaan tot het heffen van BTW op het toedienen van behandelingen verstrekt door BIG geregistreerde zorgverleners.

3. Over te gaan tot het vaststellen van opleidingseisen voor chiropractie en acupunctuur, en deze op te nemen in de scholing en nascholing van artsen.

4. Over te gaan tot het opnemen van chiropractie en acupunctuur in de basiszorgverzekering.

5. Het beschikbaar stellen van substantiële middelen voor een verdere ontwikkeling van chiropractie en acupunctuur als vast onderdeel van de voorzieningen voor gezondheidskundige verzorging van de bevolking.

Het is van groot belang ons te realiseren dat artrosepatiënten vaak pas voor deze behandelingen kiezen nadat is gebleken dat de nu reguliere zorg geen of onvoldoende effect biedt. Vaak blijken dan bijvoorbeeld chiropractie of acupunctuur wel verlichting van pijn en verbetering van het bewegingsapparaat te bewerkstelligen. De BTW heffing is daarmee bijzonder ingrijpend op het leven van deze honderdduizenden patiënten.

Wij vertrouwen u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd. Voor een nadere toelichting en onderbouwing zijn we vanzelfsprekend beschikbaar.

Met vriendelijke groet,

Stichting Artrosezorg

A.G. [Bob] Kradolfer

Directeur

Afschr:

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

t.a.v. mevrouw drs. E.I. Schippers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Ministerie van Financiën

t.a.v. de heer mr. drs. J.C. de Jager, minister van Financiën

Leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Bezuidenhoutseweg 161
2594 AG Den Haag
Telefoon 070 3072919

E-mail
Internet
K.v.K.
Bank

info@artrosezorg.nl
www.artrosezorg.nl
14 11 60 14
225.238.667

Disclaimer: De inhoud van dit bericht kan vertrouwelijk op persoonlijk zijn en is alleen bestemd voor de geadresseerde. Indien u niet de geadresseerde bent, mag u onder geen enkel beding het bericht openbaar maken of op enigerlei wijze verspreiden of vermenigvuldigen. Indien u dit bericht onbedoeld ontvangen heeft, wilt u dan dit bericht aan de afzender retourneren en het van uw computer(s) verwijderen. Stichting Artrosezorg sluit iedere aansprakelijkheid uit die voortvloeit uit elektronische verzending van informatie. Aan de inhoud van deze e-mail en eventuele bijlagen kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij schriftelijke uitdrukkelijk anders is overeengekomen.